Bez reklama i prodaje podataka: čuvanje privatnosti na internetu novi je poslovni model

Nova tražilica orijentirana na privatnost korisnika You.com upravo je predstavila javnu beta verziju i objavila da je prikupila 20 milijuna dolara. Novac su im dali osnivač, predsjednik i izvršni direktor Salesforcea Marc Russell, Breyer Capital, Sound Ventures, Day One Ventures i drugi ulagači.

Čuvanje privatnosti

“You.com je tražilica bez oglasa koja čuva privatnost i štedi vaše vrijeme i novac”, tvrdi prvi čovjek kompanije Richard Socher. Nova tražilica, kaže on, neće isporučivati samo standardne rezultate pretraživanja interneta, već i informacije s Twittera, Reddita i drugih usluga.

Richard Socher, osnivač You.coma
Richard Socher, osnivač You.coma

Socher je bio glavni znanstvenik Salesforcea gdje je vodio timove koji rade na temeljnim i primijenjenim istraživanjima, inkubaciji proizvoda, CRM pretraživanju, automatizaciji korisničkih usluga i platformi AI za više proizvoda za nestrukturirane i strukturirane podatke. Prije toga bio je asistent na Stanfordovom odsjeku za informatiku te osnivač i izvršni direktor MetaMinda kojeg je Salesforce kupio 2016. godine.


Biranje izvora

Korisnici You tražilice mogu birati koje izvore preferiraju, kao i one koje ne bi željeli vidjeti. Tvrtka je izradila niz početnih aplikacija, ali planira otvoriti svoju uslugu kako bi i drugi mogli pružiti rezultate za relevantne upite. Socheru je cilj vratiti privatnost i odlučivanje o informacijama korisnicima usluga. 

ProtonMail su 2013. osnovali znanstvenici koji su se upoznali na CERN-u
ProtonMail su 2013. osnovali znanstvenici koji su se upoznali na CERN-u

U međuvremenu, end-to-end šifrirana usluga e-pošte ProtonMail nedavno je dohvatila 75 milijuna korisnika; početkom ljeta imali su ih 50 milijuna, a već premašen cilj planirali su dostići sljedeće godine. 


Sve više startupa pokušava izgraditi posao oko korisnika koji cijene svoju privatnost pa se usredotočuju na pretplate umjesto na oglašavanje. Ako i koriste oglase, ne prate korisnike na način na koji to čine veliki igrači. 


DuckDuckGo između lipnja prošle i ove godine bilježi porast preuzimanja svoje aplikacije od 55%
DuckDuckGo između lipnja prošle i ove godine bilježi porast preuzimanja svoje aplikacije od 55%

I ta se politika, čini se, isplati. DuckDuckGo između lipnja prošle i ove godine bilježi porast preuzimanja svoje aplikacije od 55%. Brave, web-preglednik usmjeren na privatnost, u godinu je dana udvostručio broj aktivnih korisnika i sad ih ima 36,2 milijuna. Maleni Presearch tek se približava trećem milijunu korisnika, ali uspjeh većih tražilica usmjerenih na privatnost poput DuckDuckGo daje im nadu da će i oni uspjeti. 

Može i bez oglašavanja

Strah od gubitka privatnosti te sve veća kontrola i nadzor nad informacijama koje kolaju internetom, glavni su pokretač rasta kompanija koje drže do privatnosti svojih klijenata, smatra Andy Yen, osnivač i izvršni direktor ProtonMaila koji tvrdi kako “privatnost može biti profitabilan poslovni model”. Uostalom, njegov projekt najbolji je primjer. 

Brave, web-preglednik usmjeren na privatnost, u godinu je dana udvostručio broj aktivnih korisnika
Brave, web-preglednik usmjeren na privatnost, u godinu je dana udvostručio broj aktivnih korisnika

ProtonMail su 2013. osnovali znanstvenici koji su se upoznali na CERN-u, vođeni zajedničkom vizijom o sigurnijem i privatnijem Internetu. Od tada, ProtonMail radi na zaštiti građanskih sloboda i zalaže se za sigurniji internet, a članovi tima dolaze s Caltecha, Harvarda, ETH Zuricha i drugih istraživačkih institucija.

Njihovu misiju podržava i više od 10.000 donatora pomoću kojih tvrtka sa sjedištem u Ženevi razvija privatnost e-pošte. Stoga čak 95 posto njihovih korisnika nikad ne klikće ni na kakve reklame.  

Maleni Presearch približava se trećem milijunu korisnika
Maleni Presearch približava se trećem milijunu korisnika

Na prihod se, barem ne u početku, ne usredotočuje ni You.com; svojom beta tražilicom zasad samo pokušavaju privući ljude na svoju stranicu. Možda će na kraju i prodavati oglase, ali obećavaju da reklamama neće ciljati korisnike izvan njihovog upita za pretraživanje i da nikada neće prodavati korisničke podatke.