Vlada odustala od ograničenja snage električnih romobila na 250 W

U novom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, koji je Vlada Republike Hrvatske uputila u saborsku proceduru, napokon će biti regulirano pitanje električnih romobila. Prijedlog ovog Zakona ranije je bio stavljen u javnu raspravu, o čemu smo detalje objavili na ovom mjestu. Nedugo zatim u javnu su se raspravu uključili brojni vlasnici električnih romobila i sličnih prijevoznih sredstava i prilično žestoko i argumentirano kritizirali prijedlog Vlade.

Besmisleno im se, naime, činilo da zakonodavac želi, osim brzine, ograničiti i snagu električnih romobila koji se smiju voziti po javnim površinama. Tada je prijedlog bio da se brzina ograniči na razumnih 25 km/h, ali i da se snaga elektromotora kod “osobnih prijevoznih sredstava” ograniči na najviše 250 W. To je izazvalo negodovanje mnogih, koje je u konačnici i urodilo plodom. Naime, u novom prijedlogu Zakona koji je objavila Vlada, ograničenje snage elektromotora podignuto je na 0,6 kW, odnosno 600 W.

Osobna prijevozna sredstva

Prema aktualnom prijedlogu Zakona o sigurnosti prometa na cestama “osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.)”.

O ovu će dakle, novu zakonsku kategoriju, biti uključeni električni romobili, segwayi, samobalansirajući monokotači (onewheel, monowheel, hoverboard) i sva slična vozila za osobnu mobilnost.

Zone kretanja

Kad je riječ o zonama i površinama na kojima će biti dozvoljeno kretanje električnim romobilima, u novom prijedlogu one su ostale iste. Vozači osobnih prijevoznih sredstava, stoji u prijedlogu ZSPC, dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Iznimno, ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Odustaje se i od nižeg ograničenja brzine

Prema ovome, vidljivo je i da je iz ranijeg prijedloga izbačen dio rečenice “pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda”. Drugim riječima, vozači koji će romobilima ili drugim “osobnim prijevoznim sredstvima” morati voziti pješačkom stazom, neće morati voziti 5-10 km/h, već će se moći kretati brzinom do 25 km/h, ali će morati paziti na pješake. Iz perspektive vozača ovo se također čini kao razuman prijedlog, samo ako će ga se vozači držati.

Kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava na neki od opisanih načina, osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika, kaže zakonodavac.

Zakon predviđa i da se romobilima preko pješačkih prijelaza prelazi kao i biciklom – dakle, da vozač sa svojeg vozila siđe i gura ga preko “zebre”.

Ostale odredbe

Vozači osobnih prijevoznih sredstava ne smiju na njemu prevoziti više osoba. Ne smiju niti imati slušalice na oba uha, čime bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom, a isto će vrijediti i za bicikliste. Kad je riječ o alkoholu, vozačima osobnih prijevoznih sredstava tolerirat će se koncentracija do 0,50 g/kg (promila). Kao i biciklom, i osobnim prijevoznim sredstvom smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina. Kaciga će biti obvezan dio zaštitne opreme samo za vozače osobnih prijevoznih sredstava mlađe od 16 godina.

Kaznene odredbe

Zakon, naravno, predviđa i kazne za prekršitelje. Oni koji se električnim romobilima neće kretati biciklističkom trakom, bit će kažnjeni s 500 kuna. Vozači koji će kršiti odredbe o drugim zonama kretanja, sigurnom prelasku preko kolnika ili budu uhvaćeni da su ostavili vozilo bez nadzora na pješačkoj stazi, platit će kaznu od 1.000 kuna. Najmanja novčana kazna za prekoračenje brzine, bez obzira kojim se vozilom kretali, po novome će također iznositi 1.000 kuna.