Ratno zrakoplovstvo SAD-a razvilo gorivo za mlazne avione dobiveno iz zraka

Kako bi to bilo kada bismo imali pristup gorivu za avione bilo gdje u svijetu, u bilo koje vrijeme, bez potrebe za tankerom? Pitaju se to u Ratnom zrakoplovstvu SAD-a i odmah daju odgovor – prema njihovom mišljenju i nedavno obavljenim istraživanjima, moguće je stvarati mlazno gorivo uz pomoć revolucionarne tehnologije za transformaciju ugljika.

Ova tehnologija ima potencijal za pretvaranje CO2 iz zraka u bilo koji drugi materijal, kemikaliju, pa tako i ono njima najzanimljivije, gorivo za zrakoplove. Na razvoju te tehnologije radi njihova partnerska kompanija Twelve, koja za sebe kaže da se bavi transformacijom ugljika za klimatski pozitivan svijet i budućnost bez fosilnih goriva. Ratno zrakoplovstvo s njima surađuje od 2020. godine, kada su pokrenuli pilot projekt i istraživanje nove metode pretvaranja CO2 u gorivo.

Ekološki neutralno gorivo

Prvi opipljivi rezultat te suradnje stigao je u kolovozu ove godine, kada je Twelve pokazao da je zaista u stanju iz zraka izdvojiti ugljikov dioksid i potom ga pretvoriti u sintetičko mlazno gorivo. Za sada postoje dokazi da proces funkcionira i u većim količinama, a prva faza istraživanja novog ugljično neutralnog goriva bit će dovršena u prosincu, za kada je obećano i detaljnije izvješće.

Boeing KC-135 Stratotanker mogao bi u budućnosti nositi "zračno" gorivo za zrakoplove
Boeing KC-135 Stratotanker mogao bi u budućnosti nositi “zračno” gorivo za zrakoplove

Trenutačno je poznato tek nekoliko detalja. Primjerice, osim ugljika dobivenog izdvajanjem CO2 iz zraka, u procesu se koristi tek voda (koju se također može dobiti iz vlage u zraku) te struja iz obnovljivih izvora.

Inicijalna testiranja su pokazala da su implikacije primjene ove tehnologije dalekosežne. Sustav je navodno vrlo iskoristiv, skalabilan, i omogućit će zaista stvaranje mlaznog goriva bilo gdje i bilo kada, na pouzdan način.

Dobrodošla inovacija

Vojne postrojbe, a tako i zrakoplovstvo, trebaju gorivo da bi funkcionirale. Logistički sustavi opskrbe gorivom obično su i prva meta napada, a samo u Afganistanu oko 30% američkih žrtava palo je u napadima na konvoje koji su prevozili vodu i gorivo. Ove se činjenice ističu kao argumenti zašto je bitno imati neovisan sustav generiranja goriva na bilo kojoj lokaciji, a Ratno zrakoplovstvo vidi tehnologiju dobivanja goriva iz zraka kao veliku priliku da se avijacija odvoji od tradicionalnih dobavnih lanaca.

Avioni na zrak?
Avioni na zrak?

Nakon što prva faza projekta bude dovršena, uslijedit će druga, u kojoj će se sintetičko mlazno gorivo za američke avione početi proizvoditi u većim količinama. Plan je da se platforma za proizvodnju poveća na način da može proizvoditi te količine, a opet da bude dovoljno agilna kako bi se mogla koristiti bilo gdje u svijetu. Odvajanje ratne avijacije od ovisnosti o tuđem gorivu ključan je i strateški korak, pogotovo ako će pritom biti smanjen u ugljični otisak – optimistični su iz Pentagona po ovom pitanju.