Gigabyte M32U – Igranje na visokoj nozi

Specifikacije – Gigabyte M32U
Ekran 31,5″ / 3.840×2.160 (16:9) / 144 Hz (AMD FreeSync Premium Pro)
Tip matrice/Pozadinsko osvjetljenje SS IPS (8-bit + FRC) / W-LED
Kontrast/Svjetlina 1.000:1 / 350 cd/m2
Vrijeme odziva 1 ms (GtG)
Kutovi gledanja (hor./vert.) 178° / 178°
HDR VESA DisplayHDR 400
Konektori 1x DisplayPort 1.4, 2x HDMI 2.1, 3x USB 3.0, 1x USB 3.0 upstream, 1x USB-C, 3,5-mm audioizlaz
Jamstvo 2 godine
Dojam Jedan od rijetkih 4K monitora za igranje koji zaista vrijede traženi novac

Ako ste u novije vrijeme pokušali kupiti 4K monitor za igranje, što bi značilo da on, izuzev nativne razlučivosti od 3.840×2.160 točaka, ima frekvenciju osvježavanja ekrana od barem 144 Hz, zacijelo ste ostali neugodno iznenađeni skromnom ponudom, ali i ekstremno visokim cijenama takvih modela.

Tanki gornji i bočni rubovi ekrana pojačavaju doživljaj njegove veličine
Tanki gornji i bočni rubovi ekrana pojačavaju doživljaj njegove veličine

Sa svojim 32-inčnim monitorom M32U, Gigabyte nastoji promijeniti takvo stanje stvari. Riječ je o modelu opremljenom Innoluxovim SS IPS panelom, koji se hvali 4K razlučivošću, 144-hercnim osvježavanjem, podrškom za tehnologiju adaptivne sinkronizacije FreeSync Premium Pro, integriranim KVM switchem, parom HDMI 2.1 ulaza za igranje pri 4K@120 Hz na PlayStationu 5 i Xboxu Series X, 123-postotnom pokrivenošću sRGB prostora boja, certifikatom VESA DisplayHDR 400 i brojnim dodatnim mogućnostima, u podjednakoj mjeri orijentiranim zagriženim igračima i svim ostalim tipovima korisnika. Preporučena cijena tog monitora postavljena je na 900 eura te se on za toliko novca može naručiti s provjerenih njemačkih web-shopova, kao što su Computer Universe i CaseKing. To je za 150 eura jeftinije od monitora Aorus FI32U, koji je prema specifikacijama gotovo identičan Gigabyteu M32U, ali donosi agresivniju gejmersku estetiku, RGB efekte na stražnjoj strani ekrana i postolja, te ESS Sabreov DAC s pojačalom za slušalice i aktivnim blokiranjem buke na mikrofonskom ulazu. Za većinu korisnika to su beznačajni dodaci – više je onih koji će radije odabrati nižu cijenu Gigabytea M32U.

Sve osim pivotiranja

Za početak, recimo nekoliko riječi o ergonomiji i estetici. Gigabyteov monitor sastoji se od relativno širokog postolja, koje u širinu zauzima gotovo 50, a u dubinu oko 24 centimetara prostora. Postolje je sačinjeno od metalne jezgre i plastičnog pokrova, a za njega je fiksiran plastični nosač, koji dozvoljava zakretanje ekrana ulijevo i udesno (±30°), naginjanje (-5 do +20°) i namještanje po visini. Ukupni raspon visine jest 13 centimetara, pri čemu je donji rub ekrana u najdonjem položaju od radne površine odmaknut četiri centimetara, a u najgornjem 17 centimetara. Nosač ne dozvoljava pivotiranje ekrana pa ćete za takve manevre M32U morati preseliti na stolni ili zidni nosač. Podržani su svi standardni nosači s VESA rasporedom rupa 100×100.

Nosač ekrana na donjoj trećini ima rupu, namijenjenu provođenju kabela
Nosač ekrana na donjoj trećini ima rupu, namijenjenu provođenju kabela

Ekran je okružen tankim gornjim i bočnim rubovima. Samo je donji rub nešto deblji od dva centimetra, ali nipošto ne bismo kazali da se doima suviše glomaznim. U smislu dizajna, promijenili bismo tek izgled postolja, i to tako da ima čišće, oku ugodnije linije.

Na stražnjoj strani monitora raspoređeni su svi konektori kojima on raspolaže. Riječ je o dva HDMI 2.1 ulaza, DisplayPort 1.4 ulazu, USB-C konektoru, setu od tri USB 3.0 portova, jednom USB 3.0 Type-B upstream portu te 3,5-milimetarskom izlazu za slušalice.

Dva HDMI 2.1 ulaza odlično će poslužiti za spajanje PlayStationa 5 i Xboxa Series X, s ciljem igranja u 4K razlučivosti, uz osvježavanje od 120 Hz
Dva HDMI 2.1 ulaza odlično će poslužiti za spajanje PlayStationa 5 i Xboxa Series X, s ciljem igranja u 4K razlučivosti, uz osvježavanje od 120 Hz

Kao što smo već spomenuli, ovo je jedan od malobrojnih monitora s HDMI 2.1 ulazima, koji omogućuju da ga povežemo s PlayStationom 5 ili Xboxom Series X te se igramo u 4K razlučivosti, pri 120 Hz. Kad je u piranju USB-C priključak, on funkcionira kao jedan od videoulaza, ali također se koristi za komunikaciju monitora s povezanim računalom, kao i za punjenje baterije, u slučaju da je to računalo prijenosno. Doduše, snaga punjenja je mala – svega 18 W.

Za dva računala

Manje očita beneficija USB-C konektora krije se u sinergiji koju ima sa spomenutim USB Type-B upstream portom i tri USB 3.0 konektora. Naime, Gigabyteov monitor može se istodobno povezati s dva računala. Primjerice, može se raditi o vašem poslovnom laptopu, opremljenom USB-C konektorom, te stolnoj konfiguraciji, koju koristite za igranje, a s kojom monitor povezujemo preko HDMI ili DisplayPort videosučelja te USB Type-B upstream konektora. Ako u USB 3.0 konektore na monitoru potom spojimo tipkovnicu i miša, ugrađeni KVM switch omogućit će nam da isti set periferija koristimo na oba računala. Dovoljno je pritisnuti tipku KVM na poleđini monitora – na ekranu ćemo smjesta vidjeti sliku s drugog povezanog računala, i periferije će biti automatski “prebačene” na to drugo računalo.

Četverosmjerni joystick iznimno je praktičan za putovanje po OSD-u. Iznad njega nalazi se tipka KVM, pomoću koje se prebacujemo između dvaju spojenih računala
Četverosmjerni joystick iznimno je praktičan za putovanje po OSD-u. Iznad njega nalazi se tipka KVM, pomoću koje se prebacujemo između dvaju spojenih računala

Ispod tipke KVM smjestio se četverosmjerni joystick, namijenjen namještanju svih postavki monitora, kao i brzom pristupu funkcijama poput tvorničkih profila slike, glasnoće ugrađenih zvučnika, pomagala za igranje (virtualni nišani, tajmer i slično), te odabira ulaza. Joystick je precizan i iznimno ugodan za korištenje, a odličan je i sam OSD, stoga ćete s lakoćom upravljati svim uobičajenim postavkama (svjetlina, temperatura boja, jačina Overdrivea, intenzitet crne boje), kao i nekim koje se rjeđe susreću, poput istodobnog prikaza slike s dvaju spojenih uređaja (slika u slici ili slika pored slike).

Odlična slika

Na tvorničkim postavkama, a bez ikakvih intervencija u OSD-u, 32-inčni SS IPS panel Gigabyteova monitora isporučuje vrlo dobru sliku. Svjetlina je tvornički namještena na oko 230 cd/m2, a X-Riteov kolorimetar i1Display Pro također nam je pokazao kontrastni omjer od 952:1, približnu gammu od 2,25 i temperaturu bijele boje namještenu na nešto manje od 6.300 K.

OSD je dobro organiziran, a sadrži sve relevantne opcije za namještanje postavki monitora
OSD je dobro organiziran, a sadrži sve relevantne opcije za namještanje postavki monitora

Uz manje korekcije postavki u OSD-u, te smo vrijednosti znatno poboljšali. U izborniku Picture odabrali smo profil Standard te namjestili Brightness na 72. Potom smo, unutar istog profila, u sekciji Color Temperature odabrali User Define te namjestili crveni kanal (R) na 90, zeleni (G) na 92, a plavi (B) ostavili na 100. Time smo dobili sliku svjetline 250,05 cd/m2, temperature bijele boje od 6.427 K, gamme od 2,21 i još uvijek solidnog kontrasta, od 930:1. Kako govorimo o IPS matrici, ta izmjerena vrijednost statičnog kontrasta vrlo je blizu specificiranoj (1.000:1).

Gammu ostavite na tvorničkoj vrijednosti 2,2, jer se tako dobiva najbolje praćenje referentne krivulje, što znači da neće dolaziti do gubitka detalja u vrlo svijetlim i vrlo tamnim dijelovima kadra.

Kad se monitor namjesti na opisani način, dolazimo do prikaza koji je izuzetno oštar, bogat bojama i oku vrlo ugodan. Kolorimetar pokazao nam je vrlo dobru preciznost boja, uz prosječni ΔE 2 i tek nešto veće ekscese pri prikazu tonova plave boje, gdje najveći ΔE bježi na 6,15.

Nakon kalibracije, prosječni ΔE spušta se na 1,09, a maksimalni na 2,79, što znači da se Gigabyte M32U u kalibriranom stanju može koristiti i za ozbiljniji grafički rad, poput obrade fotografija i montaže videa. Tim više, kad tome pridodamo jako dobru uniformnost pozadinskog osvjetljenja, koje ni na jednom dijelu ekrana ne odstupa više od 8,54% od najsvjetlije točke (sredina), kao i zadovoljavajuću ujednačenost kontrasta (najveće zabilježeno odstupanje iznosi 6,99%, u donjem lijevom uglu panela) te boja.

Izmjerena uniformnost boja i pozadinskog osvjetljenja
Izmjerena uniformnost boja i pozadinskog osvjetljenja

Pokrivenost prostora boja iznosi 119,2% za sRGB, 82,1% za Adobe RGB i 84,4% za DCI-P3 prostor boja.

M32U nosi certifikat VESA DisplayHDR 400, ali cjelokupni raspon svjetline i izostanak pravog lokalnog zatamnjenja HDR sadržaje ne čine impresivnima. U praksi smo ga preferirali držati u standardnom (SDR) načinu rada.

Kvalitetno igranje

Kad su u pitanju performanse u igrama, Gigabyte M32U u boj ulazi s teškom artiljerijom. Ekran mu se osvježava pri 144 Hz, a tu je i podrška za AMD FreeSync Premium Pro, koji podrazumijeva postojanje tehnologije Low Framerate Compensation (LFC) i HDR-a. U slučaju da se igra izvodi pri nižem broju sličica u sekundi od donje granice radnog raspona FreeSynca, LFC frameove prikazuje više puta, kako bismo ostali iznad donje granice FreeSynca i zadržali potpunu fluidnost akcije. Naravno, ljudsko oko ne percipira to multipliciranje frameova. Zahvaljujući takvom pristupu, donja granica potrebnog broja sličica u sekundi kod ovog monitora postaje nebitna te o njoj ne treba razmišljati, iako je visok framerate nešto čemu i dalje treba težiti. Formalni radni raspon FreeSynca kreće se od 48 do 144 Hz. Naravno, Nvidijine grafičke kartice M32U uredno prepoznaju kao G-SYNC kompatibilan monitor, stoga se i na njima može uživati u blagodatima adaptivne sinkronizacije.

Pomoću Latency Display Analysis Toola, uređaja koji mjeri vrijeme potrebno da naši manevri s mišem dospiju do ekrana, ustanovili smo kako Gigabyte M32U ima prosječni input lag od 10,9 milisekunde, uz minimum od 7,1 ms i maksimum od 15,4 ms. To ga čini dovoljno responzivnim za profesionalne igrače, jer čak ni oni neće osjetiti kašnjenje na relaciji miš – ekran.

Tehnologija Overdrive, namijenjena ubrzanju tranzicije piksela, odnosno smanjenju ghostinga, tvornički je namještena na Smart OD. Prema Gigabyteovim navodima, u tom načinu rada napon podražaja piksela automatski se prilagođava frekvenciji osvježavanja ekrana, kako bismo u svakom trenutku dobivali optimalnu oštrinu pokretnih objekata. U praksi nismo uočili nikakvu razliku između postavki Smart OD i Balanced, stoga možemo pretpostaviti kako je Smart OD zapravo cijelo vrijeme preferirao držati Overdrive na Balanced, što je ujedno i njegova optimalna postavka.

Monitor također nudi tehnologiju stroboskopskog rada pozadinskog osvjetljenja, kojom se pokretni objekti dodatno mogu izoštriti, ali nema potrebe za njenim korištenjem – pogotovo jer uzrokuje povremeno udvostručavanje slike te zaključava svjetlinu prikaza na niskih 103 cd/m2. Ako baš inzistirate na njenom korištenju, pronaći ćete ju u izborniku Gaming, iza naziva Aim Stabilizer. Povedite računa i o tome da korištenje Aim Stabilizera onemogućuje varijabilnu frekvenciju osvježavanja panela, odnosno njenu prilagodbu broju sličica u sekundi koje proizvodi grafička kartica.

S obzirom na aktualnu ponudu 4K monitora za igranje, kao i njihove cijene, Gigabyte je modelom M32U ponudio izrazito konkurentan uređaj. Odlično se snalazi u igrama, krasi ga visoka kvaliteta prikaza, nakrcan je korisnim funkcijama, a ujedno je i jedan od rijetkih modela s HDMI 2.1 portovima, koji omogućuju punu raskoš konzolaškog igranja na PlayStationu 5 i Xboxu Series X, u 4K razlučivosti, pri 120 Hz. S obzirom na sve to, cijena od 900 eura ne čini se sumanutom.

Gigabyte M32U

  • Izvrsna kvaliteta prikaza
  • Odlične performanse u igrama (nizak input lag, dobra oštrina pokretnih objekata, 144 Hz osvježavanje)
  • USB-C konektor
  • Ugrađeni KVM switch
  • Bogat i intuitivan OSD
  • Praktična aplikacija OSD Sidekick
  • Dva HDMI 2.1 porta (omogućeno 4K@120 igranje na PlayStationu 5 i Xboxu Series X)

  • USB-C konektor isporučuje samo 18 W snage
  • Neimpresivan HDR
  • Nije podržano pivotiranje ekrana

Performanse 9

Ergonomija 8

Isplativost 7

UKUPNI DOJAM 9