Do 2025. svi taksiji u Beču bit će na električni pogon i opremljeni posebnim dodatkom

U mnogim gradovima svijeta, s ciljem smanjenja emisija štetnih plinova, teži se prebacivanju javnog prijevoza na ekološki prihvatljivija goriva (prvo se počelo s plinom, a sada je fokus na vodiku i električnoj energiji), pa to već rade i hrvatski gradski prijevoznici. Kada su u pitanju taksi prijevoznici uglavnom ih se u nizu svjetskih metropola poticalo da koriste vozila s hibridnim pogonom, a u novije vrijeme i s električnim. Za blisku budućnost svašta se najavljuje – od autonomnih EV taksija (takav, za sada velom tajne obavijen, projekt u Zagrebu najavljuju Rimac Automobili), pa sve do električnih letećih taksija o kojima smo nedavno pisali.

Iz nedaleke Austrije, točnije Beča, dobili smo informacije o daleko pragmatičnijem pristupu rješavanja ovog problema. Oni su odlučili u sljedeće dvije godine osam stajališta taksija i 56 vozila (s električnim pogonom) u Beču opremiti novom tehnologijom koju je razvilo austrijsko poduzeće Easelink sa sjedištem u Grazu.

Radi se o konceptu koji eliminira potrebu odlaska taksista do punjača za svoja električna vozila i tako gubljenje vremena. Rješenje tvrtke Easelink ugrađuje se u zemlju na samim taksi stajalištima, koja na taj način istovremeno služe i kao mjesta za automatsko punjenje električnih vozila dok taksisti stoje i čekaju sljedeću vožnju. Tako su lišeni brige oko traženja slobodnih punionica, a niti ne moraju izlaziti iz vozila da bi se priključili na punjač. Umjesto punjenja putem kabela vozila, u ovom slučaju s donje strane, imaju ugrađen poseban priključak koji se pritiskom na gumb spaja s pločom za punjenje na parkirališnom mjestu.

Priključak na donjoj strani vozila spaja se na ploču za punjenje (Wien Energie_Christian Hofer)
Priključak na donjoj strani vozila spaja se na ploču za punjenje (Wien Energie_Christian Hofer)

„Provodeći inovativne projekte, taksi industrija u Beču pruža dobar primjer i svjesna je svoje odgovornosti prema okolišu. Automatiziranim sustavom za punjenje na stajalištu vozači taksija ubuduće će moći na jednostavan način napuniti svoja električna vozila dok čekaju. Želimo pokazati da je moguće postići održivu mobilnost i tako želimo potaknuti druge branše da učine isto”, kazao je Walter Ruck, predsjednik Bečke gospodarske komore.

Peter Hanke, zadužen za gradske financije (slijeva), Walter Ruck, predsjednik gradske komore (sredina) i Michael Strebl, predsjednik gradskog poduzeća za energetiku (zdesna) na predstavljanju projekta (Wien Energie_Christian Hofer)
Peter Hanke, zadužen za gradske financije (slijeva), Walter Ruck, predsjednik gradske komore (sredina) i Michael Strebl, predsjednik gradskog poduzeća za energetiku (zdesna) na predstavljanju projekta (Wien Energie_Christian Hofer)

Za izgradnju infrastrukture punjenja e-vozila i njezino upravljanje u Beču zaduženo je gradsko energetsko poduzeće „Wien Energie”. Električni taksiji punit će se strujom koja nastaje isključivo iz obnovljivih izvora energije, naglasio je predsjednik uprave ovog poduzeća Michael Strebl.

Iz gradske uprave tvrde da je ovaj pilot-projekt jedinstven u svijetu, a provodit će se do sredine 2024., uz financiranje sredstvima iz austrijskog Klimatskog i energetskog fonda u okviru programa „Zero Emission Mobility Implementation” („Implementacija mobilnosti s nultim emisijama”).

Uz Beč projekt se provodi i u Grazu, a cilj im je da do 2025. godine svi taksiji u Beču budu isključivo na električni pogon (za Graz ne spominju kada će to biti, ali s obzirom da je bitno manji, možda ostvare taj cilj i prije).