U odnosu na ostatak EU, Hrvatska ima solidan broj punjača, ali vrlo mali udio električnih automobila

Europsko udruženje proizvođača automobila objavilo je ljestvicu europskih zemalja prema broju punjača za električna vozila na 100 kilometara cesta, kao i tržišne udjele električnih vozila

Najnoviji podaci Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) pokazuje kako se Hrvatska smjestila otprilike na sredinu europske ljestvice kad je riječ o količini punionica za električna vozila, a kad je riječ o udjelu električnih vozila na cestama, tu smo pri dnu. Generalni je zaključak da u Europi i dalje kronično nedostaje punionica za električne automobile te da postoji nekoliko zemalja u kojima je prosjek ispod jedne na svakih 100 kilometara javne ceste. U 18 zemalja članica EU taj broj je ispod 5, a u samo četiri zemlje postoji više od 10 punjača na 100 kilometara cesta.

— tekst slijedi nakon oglasa —

Takva je situacija u neskladu s politikama EU koje govore da bi se kupci trebali sve brže prebacivati na vozila bez emisija, a u slučaju kada infrastruktura nije dovoljna, onda niti taj prelazak neće biti brz. Eric-Mark Huitema, predsjednik ACEA-e, kaže kako je potreban velik napredak u pogledu infrastrukture u vrlo kratkom razdoblju. “Ono što se događa u Zapadnoj Europi je ohrabrujuće, ali ne bi nam trebalo odvući pozornost od lošeg stanja mreže punionica u drugim zemljama EU”, poručio je Huitema.

Hrvatska u sredini

Pogledajmo stoga i podatke. Ljestvicu prema broju punionica predvodi Nizozemska, a slijede je Luksemburg, Njemačka i Portugal s dvoznamenkastim brojem punionica na svakih 100 kilometara ceste. Nakon toga slijedi velik broj zemalja, među kojima je i Hrvatska, s jednom do deset punionica. Kod nas ih je, prema ovom izračunu, 2,3, i tu smo bolji od, primjerice, Slovenije i Mađarske, a lošiji od Austrije i Italije.

Drugi stupac govori o udjelu električnih vozila u pojedinoj zemlji. U Hrvatskoj on iznosi 1,9% (to uključuje i plug-in hibride), i po tome je Hrvatska u donjem domu – manje e-vozila imaju samo Estonija, Litva i Cipar.

Zanimljivo je da udio e-vozila nije svugdje u uskoj korelaciji s brojem javnih punionica, pa tako imamo situaciju u kojoj Švedska, Danska, Finska i Irska imaju relativno veći udio električnih vozila na cestama, na kojima ima relativno manje punionica. U Nizozemskoj, Luksemburgu i Njemačkoj, pak, situacija je obratna – tamo broj punionica značajno premašuje udio električnih vozila.

Zemlja Broj punionica na 100 km Udio e-vozila
Nizozemska 47,5 25,0%
Luksemburg 34,5 11,4%
Njemačka 19,4 13,5%
Portugal 14,9 13,5%
Austrija 6,1 9,5%
Belgija 5,5 10,7%
Italija 5,1 4,3%
Švedska 5,0 32,2%
Danska 4,4 16,4%
Francuska 4,1 11,2%
Malta 3,4
Finska 3,3 18,1%
HRVATSKA 2,3 1,9%
Slovačka 2,0 1,9%
Slovenija 1,6 3,1%
Španjolska 1,1 4,8%
Irska 1,0 7,4%
Češka 0,9 2,5%
Bugarska 0,8
Estonija 0,7 1,8%
Mađarska 0,6 4,7%
Latvija 0,5 2,7%
Rumunjska 0,5 2,2%
Cipar 0,5 0,5%
Poljska 0,4 1,9%
Grčka 0,2 2,6%
Litva 0,2 1,1%