Usred nestašice kineski distributeri podizali cijene čipova za do 40 puta, pa zaradili kaznu

Velika nestašica poluvodičkih čipova snažno je pogodila brojne industrije, među kojima možda najsnažnije autoindustriju. Veliki svjetski proizvođači automobila morali su drastično smanjiti planirane količine, a tek nakon što su se koliko-toliko vratili u redovan režim rada nakon pandemije, uslijedila su nova zatvaranja tvornica – jer nemaju dijelova za sklapanje vozila. Kriza na tržištu poluvodiča očekivano je izazvala povećanje cijena istih, jer potražnja ne jenjava. Ovoga se tjedna, pak, doznalo da su nestašicu dodatno željeli iskoristiti kineski distributeri automobilskih čipova.

Prekomjerno poskupljenje

Kineski regulator nadležan za regulaciju tržišta, naime, kaznio je tri tamošnja distributera – Shanghai Cheter, Shanghai Chengsheng Industrial i Shenzhen Yuchang Technologies – ukupnom kaznom od 2,5 milijuna juana (oko 2,5 milijuna kuna) za stvaranje kartela. Istraga je pokazala da su navedene kompanije, usred nestašice i jagme za čipovima, situaciju dodatno pogoršavale gomilanjem zaliha pojedinih proizvoda, da bi im potom nerealno napuhavali cijene.

Istraga je bila pokrenuta prošlog mjeseca, a pokazala je da su ovi distributeri podizali prodajne cijene za do čak 40 puta. Njihova poskupljenja bila su potpuno umjetno stvorena i daleko viša od redovnog rasta cijene čipova u proizvodnji, koji je iznosio 7 do 10 posto, kažu iz kineske agencije SAMR (State Administration of Market Regulation). Ovakvo ponašanje distributera nagnalo je kupce, proizvođače automobila, na povećanu kupnju i stvaranje vlastitih zaliha, što je značajno poremetilo odnos ponude i potražnje na tržištu, stoji u pojašnjenju kazne.

“SAMR će nastaviti pomno pratiti indeks cijena čipova, pojačat će praćenje cijena i oštro će reagirati na sve ilegalne aktivnosti poput gomilanja zaliha i podizanja cijena, kako bi očuvali red na tržištu”, poručili su.